Vineri am participat la un seminar la Salonul de Psihologie de la Bucuresti, intitulat “Tehnici de comunicare cu persoanele dificile“, tinut de Corina Marin (damaideparte.ro). Mai jos este o dare de seama si o scurta enumerare a ideilor cu care eu am rezonat.

Prezentarea s-a concentrat pe lucruri fundamentale, adica pe baza piramidei, nu pe tips si tricks. Una dintre ideile pe care s-a batut cel mai mult moneda a fost empatia (asculta-l si intelege-l pe celalalt; am discutat-o destul si aici pe site, inclusiv in ultimul articol).

Printre pasii pe care i-a enumerat se mai numarau si preluarea responsabilitatii, identificarea adevaratei surse a neintelegerii, autocontrolul emotional (cf. inteligenta emotionala) si transmiterea corecta a mesajului propriu.

Un lucru important pe care l-a precizat este ca empatia nu trebuie sa aiba loc numai la nivel rational. Nu trebuie sa ne concentram doar pe cuvintele pe care le spun oamenii, ci sa ajungem cumva sa intelegem si ce simt, eventual si de ce simt acel lucru. Exemplul este cel al copilului suparat, pe care-l intrebi “Ce ai?“ si el ofteaza lung si raspunde: “Nimic…“. E clar ca nu e vorba despre “nimic” aici si ca poate ar trebui sa trecem dincolo de suprafata (recomand precautie in zona asta – nu intrati cu bocancii in sufletul omului!).

O alta chestie interesanta care s-a intamplat: la un moment dat ne-a rugat pe noi, cei din public, sa ne aducem aminte cand am avut ultimul conflict cu cineva. Apoi ne-a intrebat “cine-a fost de vina pentru faptul ca v-ati certat?“. A impartit publicul in 2 tabere: psihologi si non-psihologi (ca sa spun asa). Cei care nu au treaba cu domeniul psihologiei au raspuns ca a fost vina celuilalt, pe cand cei care au auzit de autocontrol emotional si alte vorbe marete au zis “(probabil) aveam si eu partea mea de vina“. Asta apropo de responsabilitate si de victimizare. Tot la capitolul asta l-a invocat pe Victor Frankl (psiholog + supravietuitor al holocaustului, cu o poveste de viata interesanta) care explica cum “nimeni nu poate sa te faca sa te simti rau decat daca tu ii dai voie“.

A vorbit si despre agresivitatea pasiva si cum conflictele cu oamenii nu trebuie sa fie neaparat deschise.

In continuare va prezint niste citate, asa cum le-am notat eu in graba pe-o foaie:

  1. Nu identifica persoana cu comportamentul“ (i.e. nu eticheta omul spunand “Esti un om incapatanat!“)
  2. Nu oferiti prea multe scuze sau explicatii“, mai ales daca vina nu va apartine. Este un comportament defensiv si nu foarte productiv in relatia cu persoanele dificile.
  3. Daca-ti ascunzi furia, ea nu dispare“…si asa se nasc diverse probleme, stress si boli…pentru ca ne inhibam de atatea ori unele reactii.
  4. Orice s-ar intampla in exterior, tu prelucrezi acea informatie si alegi cum sa reactionezi“

Atat pentru azi – un articol destul de haotic si scris in graba. Am sa compensez cu ceva mai bun data viitoare.